Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dopisy z Gottlandu VIII.

A to je ta strašná země, země česká, průšvih můj? Dopis osmý aneb modlitba za konec klidu v Česku

*** *** ***

      Milý Mariuszi,

      klid, kliďánko, klídek, klidně... napsals to moc hezky. Nebudeš se zlobit, když ti k tomu taky něco napíšu?

      Nuže, dokáže-li mě nějaká věta spolehlivě zneklidnit, pak je to výzva: „Zachovejte klid.“

      Nedokážu přesně vystopovat, kdy v našich dějinách zazněla poprvé, ale prokazatelně, a to jí nikdo neodpáře, hrála jednu z velkých, byť ne těch nejnápadnějších rolí ve dvou největších českých tragédiích posledního století.

      Mnichov a Srpen.

      15. října 1938 ji prezident Beneš pronesl k národu v závěru svého abdikačního projevu.

      21. srpna 1968 ji vysílal Československý rozhlas coby stěžejní doporučení občanům nevěřícně zírajícím na tanky dunící pod jejich okny. A v následujících dnech, týdnech a měsících ji po hlasateli opakovali Svoboda, Dubček, Husák, až nakonec zněla celou zemí.

      Aby bylo jasno, milý Mariuszi, mám hodně blízko k pacifismu. Dodnes nedokážu pochopit, jak jedna lidská bytost může jinou lidskou bytost uhodit, bodnout, pořezat nebo postřelit s vědomím, že to toho druhého bude bolet, že mu to ublíží. Dodnes jsem nevyrostla z předškoláckého přesvědčení, že by žádné války nemusely být; nikdo se přece nechce nechat zabít – a ve válce se zabíjí, takže by bylo jen logické, kdyby, když na to přijde, všichni jako jeden muž odmítli jít bojovat. A dodnes tak úplně nechápu, že to neudělají.

      Ale i já mám své ale. Jsem pacifista zpupný a nemíním se dát zotročit. A tak přestože mé sympatie k husitům nejsou bůhvíjaké, myslím si, že stát tenkrát u toho rozhlasového mikrofonu já, volám: „Hr na ně!“ a „Nepřátel se nelekejme, na množství nehleďme!“ Žádné: „Zachovejte klid.“

      Coby žákyni šesté třídy mi doma vyjevili, co se stalo v srpnu 1968. A jak se to dotklo naší rodiny. Musela jsem slíbit, že nikomu nic neřeknu, aby zase nedošlo k nějakému maléru.

      „A co jste dělali? Bránili jste se? Proč jste se nebránili? Proč se nikdo nebránil? Proč se armáda nebránila?“

      „Jsi blázen? Víš, co by to bylo? To bys chtěla, aby to tu dopadlo jako v Maďarsku?“

      „Jak to dopadlo v Maďarsku?“

      „Lidé se věšeli na lucernách.“

      To jsem samozřejmě nechtěla. V argumentační nouzi jsem uznala, že to asi ještě nemůžu pochopit, že jsem na to příliš malá. Ale stejně mě to štvalo. Tím více, že mi to bylo poněkud povědomé. No ovšem, Mnichov, o tom jsem pochopitelně slyšela už dávno předtím. Nejen doma, i ve škole. Mobilizace, demobilizace. Srdceryvné příběhy o plačících vojácích vracejících se domů bez jediného výstřelu.

      „Co bychom si pomohli, kdybychom se bránili? To bys chtěla, aby to tu dopadlo jako v Polsku?“

      „Jak to dopadlo v Polsku?“

      „Poláci se bránili a bylo mnoho mrtvých.“

      Ani to jsem samozřejmě nechtěla.

      Ale tím to pro mě neskončilo. Kdykoliv přišla v rodině řeč na jedno nebo druhé téma (a přicházela často, protože já se pořád ptala), maminka zdůrazňovala, jak se naši lidé zachovali moudře, když zachovali klid. Že jen díky rozvážnosti a ukázněnosti se zabránilo strašlivým krveprolitím. A stejný názor vyslovovali i lidé mimo rodinný kruh. Slib mlčenlivosti daný rodičům ohledně dopadů srpnové okupace na naši rodinu jsem totiž nedodržela. Nemohla jsem. V mých očích tehdy jednali čestně a já neodolala pokušení se tím chlubit. Považovala jsem je za hrdiny. A co že to udělali? Nic zvláštního. A jak se srpen podepsal na naší rodině? Nic moc, mohlo to být horší.

      Táta, ročník 1935, z velmi chudé rodiny. Zůstala velmi chudá i na přelomu čtyřicátých a padesátých let, v rozpuku budovatelského nadšení, kdy studoval na průmyslovce 200 kilometrů od domova; tak chudá, že na internátě jedl suché housky, když měl hlad, a pil vodu, když měl žízeň. Tatínka budovatelský optimismus chytil naplno, jako mladíček vstoupil „do strany“ a rozhodně tam nebyl jen do počtu. V letech před okupací zastával jakousi funkci v podnikové partajní struktuře. Coby přesvědčený komunista upřímně věřil, že pod vedením moudrých soudruhů ze Sovětského svazu spěje lidstvo k lepším, spravedlivějším zítřkům.

      Maminka, ročník 1940, nebyla přesvědčená komunistka. Maminka byla normální živá mladá žena a nějací komunisti jí mohli být ukradení. Z budovatelského úsilí a tatínkova schůzování měla srandu a až do svých 28 let se řídila radou svého otce, aby nevstupovala „ani k holubářům“, udílenou z pozice zapřisáhlého odpůrce jakéhokoliv organizovaného sdružování se s kýmkoliv. Jenže pak přišlo Pražské jaro a maminka chtěla „podpořit Dubčeka“, a tak do té partaje vlezla taky.

      A přijeli okupanti. Když se toho dne maminka s tatínkem (pěšky, protože nic nejezdilo, jak mělo) vrátili z centra, kde pracovali, domů na předměstí, stalo se to, o čem tatínek nikdy nemluvil a co znám jen z maminčina a babiččina vyprávění. Táta dostal vysokou horečku, vlasy mu stály na hlavě jako smeták a napůl v bezvědomí skrz drkotající zuby sténal: „Co nám to udělali, co nám to udělali. Já jsem jim přece věřil. Věřili jsme jim.“ Maminka se bála, že tatínek umře. Nebo že se přinejmenším zblázní. Neumřel. Ani se nezbláznil. Ale už se z toho nikdy úplně nevzpamatoval.

      V tuto chvíli je vedlejší, jak mohl být tatínek tak pitomý, že ještě v té době věřil v dobré úmysly a čisté srdce Sovětů. Důležitá jsou fakta. O něco později oba do příslušných formulářů u „prověrek“ napsali, že se vstupem vojsk nesouhlasí. Tatínek dokonce dvakrát, protože hodný nadřízený mu chtěl „pomoct“, a tak mu po prvním pokusu dal ty papíry ještě jednou, s nápovědou: „Tady ses asi spletl, soudruhu.“ A soudruh tatínek napsal podruhé totéž.

      Tátu z práce nevyhodili, jen ho zařadili do nižší platové třídy. Vyrazili ho toliko z partaje. Konstrukční kancelář přece jen nebyl zas až tak ostře sledovaný závod. Máma dopadla hůř, vyhodili ji i z té práce, v podniku zahraničního obchodu vyloučené komunisty netrpěli. Navíc se ji všude báli zaměstnat a stálé místo sehnala až několik let poté. Ale na kriminál to nestačilo. Leč na devastaci života, nutnost setrvat v nevyhovujících bytových podmínkách a na relativní chudobu v porovnání s většinou spoluobčanů ano.

      Přesto je maminka dodnes přesvědčená, že jak národ, tak ona s tatínkem udělali dobře, že zachovali klid. Maminka zachovává klid dodnes.

      Není to klid stoický. Není to klid zenový. Není to klid konfuciánský. Není to hluboký vnitřní mír bódhisattvy ani křesťanského světce. Není to klid vědoucího filosofa. Je to klid nasáklý strachem. Strachem z toho, co všechno by se ještě mohlo stát. Je to klid znehybněné kořisti, klid ochromení. Klid, pod jehož bodrou a rozšafnou maskou se skrývá panická, nepřiznaná a neúčinně zaplašovaná hrůza z toho, že by se NĚCO mohlo stát. Hlavně, ať se nic nestane. Jakékoliv „stávání se“, jakékoliv dění je nebezpečné.

      A přece se děje, milý Mariuszi. Děje se to nejhorší, co se dít může. Nehybnost. Hniloba. Ale není to plodné tlení, není to očišťující a pročišťující putrefakce Mistrů proměny, je to bezedná, nenažraná nicota. A její první obětí je naděje a víra.

      Proto nejsem a nemohu být klidná, milý Mariuszi. Jsem nervózní, vzteklá a euforická.

      Je-li Polsko paměť a hroby, milý Mariuszi, pak Česko je zapomnění a klid. Hroby nevedeme.

Dopisy z Gottlandu I. až VII.

Autor: Helena Čížková | pondělí 25.2.2013 12:24 | karma článku: 11,94 | přečteno: 327x
  • Další články autora

Helena Čížková

Co víš o svém sousedovi?

Já o těch svých nevím nic. A také o nich nic vědět nechci, jsou mi srdečně ukradení. Nevím, jestli chodí v neděli do kostela, v pátek do synagogy, ve středu do kina, zda vstávají v šest nebo v jedenáct... a vědět to nehodlám.

12.1.2016 v 20:23 | Karma: 24,44 | Přečteno: 1187x | Diskuse| Ostatní

Helena Čížková

Transka... aneb Jak si připadat jako ufon

Bylo nebylo, dávno tomu, kousek od mého pracoviště sídlila kavárna. Na stěnách zajímavé obrazy, na stole dobrá káva a zákusky, za barem milý personál. A tak jsme tam chodili. Na pracovní schůzky i posezení s přáteli. Až jednou...

9.10.2015 v 16:27 | Karma: 24,71 | Přečteno: 3216x | Diskuse| Ostatní

Helena Čížková

Podvlíkačky blaho cítí, mohou-li si v slunci vlát...

Svůj k svému, říkala moje babička. A taky říkala, že na hrubý pytel patří hrubá záplata. Samozřejmě na ty výroky neměla „autorská práva“, ta náleží lidem, jejichž jména nejspíš již nikdy nezjistíme.

20.9.2015 v 22:40 | Karma: 33,32 | Přečteno: 2471x | Diskuse| Ostatní

Helena Čížková

Pořiďte si trendového Downa

Přeháním. Zatím to tak daleko nedošlo. Ale co není, může být, jak praví nikoli klasik, nýbrž to, čemu se říká lidová moudrost.

15.9.2015 v 19:19 | Karma: 24,04 | Přečteno: 840x | Diskuse| Ostatní

Helena Čížková

Dopisy z Gottlandu XI.

Aneb všichni Češi jsou tlustí, smrdutí, závistiví, xenofobní a tak nějak celkově úděsní; až na mě, samozřejmě.

13.9.2015 v 19:16 | Karma: 18,88 | Přečteno: 607x | Diskuse| Ostatní

Helena Čížková

Dopisy z Gottlandu X.

Aneb jedna mírně (ale fakt jen mírně) obstarožní anketa na téma co si my Češi o sobě samých myslíme.

13.9.2015 v 18:15 | Karma: 4,38 | Přečteno: 92x | Diskuse| Ostatní

Helena Čížková

Jak to vidí Islámský stát

Mám sklony k ironii, sarkastickým zkratkám, stylizovaným projevům. Ale v mém dnešním textu, který přináší úryvky z chystané knihy o Islámském státu, nic z toho nehledejte, není na to čas, prostor ani nálada.

23.8.2015 v 15:30 | Karma: 26,15 | Přečteno: 1122x | Diskuse| Ostatní

Helena Čížková

Chudá a frustrovaná

Moc se nesmějte. Ano, jsem (relativně) chudá, tj. nemám a patrně nikdy nebudu mít příjmy jako úspěšný advokát či ředitel bankovní pobočky.

9.8.2015 v 23:08 | Karma: 30,43 | Přečteno: 1091x | Diskuse| Ostatní

Helena Čížková

Zlo proti zlu

V pohádkách je to jinak. Zlý král tady, hodný král tam; hodný princ před jeskyní, zlý drak v jeskyni. Dobro proti zlu, jasné jak facka.

6.8.2015 v 0:22 | Karma: 21,00 | Přečteno: 901x | Diskuse| Ostatní

Helena Čížková

Ufňukaná fotbalová pohádka

Aneb trocha nostalgie. Odpusťte mi ji. A – táto, odpusť mi i ty, že jsme si později přestali rozumět. Asi jsme oba něco zvrtali...

5.8.2015 v 0:32 | Karma: 12,26 | Přečteno: 493x | Diskuse| Ostatní

Helena Čížková

A už mě (s těmi uprchlíky) štvete...

Neznám právní definici pojmu „uprchlík“. Nejsem právník, jen jazykář, takže uprchlík je pro mě ten, kdo odněkud prchá – většinou odněkud, kde to pro něho není snesitelné. A předpokládám, že k tomu má své důvody.

30.7.2015 v 21:12 | Karma: 40,27 | Přečteno: 2503x | Diskuse| Ostatní

Helena Čížková

Miloš Zeman coby ochránce církevních pořádků

Namísto znaménka před závorkou tohoto textu budiž přiznáno, že je psán z pozice člověka, jenž sám pro sebe nevidí jediný důvod k sympatiím vůči Miloši Zemanovi; nebo aspoň k smířlivému náhledu na něj. Prostě nic, co by přesahovalo meze apriorního přikázání „miluj svého bližního jako sebe sama“, které je sice moudré, leč nikoli v prvoplánovém, povrchovém měřítku, a na které se koneckonců coby nekřesťan taky můžu vykašlat.

4.1.2015 v 18:56 | Karma: 23,72 | Přečteno: 1091x | Diskuse| Ostatní

Helena Čížková

Moje dítě je moje

A je mi jedno, jestli se to někomu líbí, nebo právě naopak. A jsem rozčílená. Velmi. Ani ne tak kvůli senátorům, kteří navrhli, aby chůvy musely mít minimálně středoškolské vzdělání v oboru psychologie, pedagogiky, zdravotnictví nebo sociální péče.

24.9.2014 v 1:18 | Karma: 25,80 | Přečteno: 1212x | Diskuse| Ostatní

Helena Čížková

Kdo je tady nejchytřejší

O soutěži „Nejchytřejší Čech“ se na tomto serveru psalo. Když začínala, po prvním kole. „Co je to zase za blbinu“, řekla jsem si. Ale zvědavost mi nedala a pustila jsem si internetové vysílání.

27.5.2014 v 17:34 | Karma: 12,61 | Přečteno: 540x | Diskuse| Ostatní

Helena Čížková

Smrt jako mediální událost

Je 30. dubna, časomíra na mém počítači ukazuje 22 hodin a 42 minut. Iveta Bartošová, můžu-li věřit zpravodajským informacím, udělala poslední krok k ukončení svého života včera v 11 hodin a 29 minut.

1.5.2014 v 0:28 | Karma: 15,21 | Přečteno: 1036x | Diskuse| Ostatní

Helena Čížková

Jasně, zavřete ho, až zčerná!

A vůbec – zavřete je všechny! A opovažte se udělat něco, co se nám, pravému a nefalšovaně lidovému lidu nebude líbit. Protože... víte, jak byste mohli dopadnout, ne?

5.3.2013 v 0:01 | Karma: 15,26 | Přečteno: 668x | Diskuse| Ostatní

Helena Čížková

Dopisy z Gottlandu IX.

A to je ta strašná země, země česká, průšvih můj? Dopis devátý aneb legendy o zbabělosti

28.2.2013 v 17:18 | Karma: 8,91 | Přečteno: 309x | Diskuse| Společnost

Helena Čížková

30. leden 1933 otevřel cestu k naději

konstatoval ve svém projevu u příležitosti uctění památného dne, kdy byl úřad říšského kancléře svěřen do rukou světoznámého bavorského malíře, poslanec František Vobtáhlo.

26.2.2013 v 14:02 | Karma: 17,99 | Přečteno: 852x | Diskuse| Ostatní

Helena Čížková

Dopisy z Gottlandu VII.

A to je ta strašná země, země česká, průšvih můj? Dopis sedmý aneb slavný český rodák? A vy už jste někoho takového viděli?

24.2.2013 v 18:30 | Karma: 8,52 | Přečteno: 450x | Diskuse| Společnost

Helena Čížková

100 minut

Pusťte si ten film. Ne proto, že je povedený, ani proto, že v něm hraje Meryl Streep. Ty důvody jsou jiné. A tohle není recenze. Ani omylem.

22.2.2013 v 7:04 | Karma: 11,91 | Přečteno: 756x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 55
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1744x
...raději to nebudeme rozmazávat.

Více na Jazyková inkvizice